کارت ملی هوشمند که جایگزین کارت ملی قدیمی شده است توسط سازمان ثبت احوال کشور تولید شده که نوعی کارت دیجیتالی محسوب میشود که مهمترین مدرک شناسایی و کارت هویتی هر ایرانی که بالای ۱۵سال است می باشد و هر کجا که نیاز به اطلاعات هویتی صاحب کارت باشد، افراد می‌توانند کارت ملی خود را ارائه دهند و به صورت دیجیتالی شناسایی شوند.

در کارت ملی های قدیمی عمل تصدیق هویت توسط عکس صاحب کارت و مهر مخصوصی که روی آن خورده بود انجام میشد و کارت ملی هوشمند هم روال مشابه این را دارد با این تفاوت که تنها به عکس محدود نمیشود و اطلاعات بیومتریکی صاحب کارت (اثرانگشت و امضای دیجیتال) که روی کارت قرار دارد ، هنگام مراجعه به مرکزی که مجهز به حسگر اثرانگشت هست شناسایی میشود. اطلاعات بیومتریک مشخص کننده مالکیت شخص متقاضی خدمت نسبت به کارت ملی ارائه شده می باشند و به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می‌رسد.

کاربرد امضای دیجیتال هم برای صاحب کارت این است که میتواند اسناد الکترونیکی در فضای دیجیتال امضا کند. کارت ملی هوشمند با ارائه ی این سه کاربرد اصلی شناسایی ، تصدیق هویت و امضای دیجیتال به عنوان یک ابزار چندکاره برای هر شخص به شمار می رود به همین دلیل، اهمیت نگهداری آن بسیار بالاست. حال اگر میخواهید بدانید که در صورت گم کردن کارت ملی یا به سرقت رفتن آن چه اقداماتی باید انجام شود و چه اتفاقاتی ممکن است برای شما بیفتد مطلب زیررا به طور کامل بخوانید.

گم شدن کارت ملی هوشمند
بیشتر یافته های پست در سراسر کشور متعلق به کارت ملی هوشمند است که بالاترین آمار را در بین مدارک گمشده و پیدا شده به خود اختصاص داده است. علت عمده آن مربوط به جاگذاشتن کارت ملی در بانکها ، ادارات و… می باشد. پیشنهاد می شود در چنین مراجعاتی که به ادارات و مکانهای مختلف داریم باید مراقب گم شدن کارت ملی خود باشیم.حال در صورت مفقودی کارت ملی اولین اقدامی که باید صورت بگیرد، پیگیری مدرک از سایت پست یافته و ثبت احوال است تا از پیدا شدن یا نشدن مدرک گمشده خود مطلع شویم. پیگیری کارت ملی مفقود شده از طریق پست در سامانه پست یافته انجام میشود که با وارد کردن شماره ملی و یا نام و نام خانوادگی ونام پدر استعلام گرفته میشود و برای پیگیری از طریق ثبت احوال هم به بخش خدمت الکترونیک سایت رفته  و در قسمت مربوطه مشخصات کارت ملی گمشده را در آن قسمت جستجو می کنیم. از این طریق، شما می‌توانید بفهمید که کارت ملی هوشمند گم شده شما، به اداره پست یا ثبت احوال تحویل داده شده است و یا اینکه کماکان مفقود می باشد.

عواقب گم شدن کارت ملی
اگرچه با هوشمند شدن کارت های ملی جدید امکان سوءاستفاده از آن ها به مراتب کمتر شده است اما همواره  دو نکته در این مورد وجود دارد ، نخست آنکه در بیشتر مراکز هنوز تجهیزات لازم یا دستگاههای هوشمند مربوطه را در اختیار ندارند که در چنین وضعیتی احراز هویت افراد براساس اسم و فامیل و عکس صورت میگیرد. بنابراین تا زمان فراگیر شدن مکانیزم احراز هویت به صورت دیجیتالی موضوع  سوءاستفاده و تخلفات ناشی از گم شدن یا سرقت مدارک هویتی کماکان به قوت خود باقی است. دومین نکته ای که همواره افراد سودجو برای مقاصد مختلف از آن سوءاستفاده میکنند درج اطلاعات صاحبان مدارک می باشد که عمدتا به طور کامل برروی کارت ملی درج شده است.

نمونه مواردی از سوءاستفاده های مرسوم از کارت ملی های گم شده یا سرقت شده به شرح ذیل می باشد:

پاس کردن چک
آزادکردن زندانی
گرو گذاشتن
خرید سیمکارت
خرید داروهای خاص
انداختن در صحنه جرم (مثل سرقت یا قتل)و…
آگهی مفقودی کارت ملی هوشمند
هرچند ثبت و چاپ آگهی مفقودی کارت ملی در روزنامه کثیرالانتشار الزام قانونی برای درخواست المثنی کارت ملی ندارد اما سند محکمی برای تبرئه شدن صاحب آن از سوء استفاده های احتمالی به حساب می آید و مورد تایید مراجع قضایی می باشد.به همین دلیل درصورت گم شدن مدارک خود بهتر است ابتدا جهت ثبت و چاپ آگهی مفقودی آن اقدام نمایید تا پیشگیری های لازم در خصوص خطرات ناشی از سوءاستفاده های احتمالی مدارکتان صورت گیرد.

روش گرفتن المثنی کارت ملی هوشمند
در صورت گم شدن کارت ملی فقط باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت یا ادارات ثبت احوال مراجعه کنید و برای دریافت کارت ملی المثنی هوشمند درخواست بدهید. هم‌زمان با ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی، کارت ملی گم شده قبلی باطل خواهد شد. البته توصیه می‌شود پیش از اقدام برای صدور المثنی کارت ملی هوشمند برای پیدا شدن آن تلاش و پیگیری کنید زیرا  خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه برجام و اعمال مجدد تحریم‌های آن کشور علیه ایران، به علت عدم امکان تهیه تراشه و بدنه فیزیکی خام تأثیر خود را از اسفند ۱۳۹۶ نشان داد و سازمان ثبت احوال را در صدور کارت‌های متقاضیان با مشکل جدی رو برو کرد اما خوشبختانه روند صدور کارت‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۸ از سر گرفته شد و ایران توانست نمونه ای که استانداردهای فنی لازم را دارد جهت تولید به چاپخانه دولتی معرفی کند

مدارک لازم برای دریافت دوباره کارت ملی هوشمند
اصل و کپی شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال
اصل و کپی شناسنامه برای افراد زیر هجده سال (کارت هوشمند ملی برای تمامی افراد بالای پانزده سال صادر می‌شود.)
اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه خودتان (والد، قیم یا وکیل)
‌یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینۀ سفید
اصل و یک نسخه کپی از قیم‌نامه یا وکالت‌نامه والد، قیم یا وکیل
 آدرس و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی
تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی
تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی
تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی هوشمند المثنی
پس از تحویل دادن این مدارک و پرداخت وجه، به شما یک رسید داده می‌شود. زمان دریافت کارت ملی هوشمند المثنی در این رسید مشخص شده است.

آدرس ارتباطی ما

 

 

آدرس ارتباطی  ما

  • دفتر مرکزی : يوسف آباد، خیابان اسدآبادی، بين خيابان ١٩ و ٢١ پلاك ٢٠٧. واحد ٥.
  •  
  • تلفن ثابت :
  • 02188982137
  • 02186054118
  • 02188390136
  • 02188902447
  • 02186052633
  • موبایل :09330164433  شبانه روزی از طریق پیامک
  •  

           09364702205 (پاسخگویی از ساعت 10تا 16)

  •  
  • ایمیل :etehademelat.ir@gmail.com

 

  •  

مجوز ها